Bilsemester istället för flyg

Vad gör man om man vill resa men inte vill flyga? Flyg är ju det sämsta alternativet för miljön. Maken, jag och våra två barn 12 och 14 år, bestämde oss för att bila. Vi har ju en bil som går på fordonsgas – miljövänligt och bra tänkte vi. Sen blev det inte riktigt som vi hade tänkt oss.

Första stoppet var mina föräldrars sommarstuga utanför Falkenberg där vi fick en natt välbehövlig vila.
Sträckan Stockholm-Falkenberg går bra att köra på fordonsgas. Eftersom vår bil är en hybrid, en
Volkswagen Golf TGI, så är gastanken inte jättestor utan räcker c:a 35 mil. I Falkenberg tankade vi
upp och körde via Malmö och bron över till Köpenhamn och Danmark. Utanför Malmö mötte vi två
brandbilar som det stod ”Feuerwehr” på, kanske kom ännu fler, vi hade ju hört talas om polska
brandbilar som kom till Sveriges räddning denna ”skogsbrandsommar” men hjälp kom även
från Tyskland och andra EU-länder.

Innan resan hade jag laddat ner en app med gasmackar i Tyskland, men tji fick vi. De har en annan
typ av gas som heter LPG (gasol för fordon) och den är vanligast. Den vi behöver heter CNG. Den finns också i Tyskland och någon gång körde vi förbi en skylt som det stod CNG på, men det passade inte oss att tanka just
där. Här är lite mer samlad information om fordonsgas i Europa.

Första stoppet i Tyskland var Tropical Islands, världens största badland inne i ett enormt stor byggnad
som en gång användes för att bygga zeppelinare i, som ligger utanför Berlin. Barnen hade sett fram
emot detta hela vintern. Där finns alla sorters rutschkanor, olika bassänger, vattenfall och levande flamingos
och vattensköldpaddor. Stället marknadsförs som ”istället för att flyga utomlands”. Intressant att man tänker i de banorna.

Foto: Trip Advisor

Två nätter sov vi där (i tält inne på badlandet) sen var det dags att dra vidare. Nürnberg var målet
önskat av maken som är jätteintresserad av allt som har med andra världskriget att göra. Det är det
här som är så bra med att bila, alla kan få sitt! Vi besökte såklart museet för Nürnbergrättegångarna
och även ruinen av Nazitysklands jättebyggnad för partidagarna – enorma och välregisserade event
som närmast påminner om religiösa riter med Hitler gudom och överstepräst. Numera ett museum som heter
Dokumentationszentrum Reichsparteitage. Intressant, men själv tyckte jag att det var mysigast att
strosa runt i Nürnberg på kvällen. Nürnberg har många gamla byggnader och kyrkor innan för en
ringmur, allt byggdes upp igen efter andra världskriget. Vi fick också helt oplanerat tillfälle att uppleva den tyska sjukvården. Dottern hade fått en vaxpropp i örat som efter allt badande gjorde väldigt ont. Vi fick snabbt hjälp och betalade inte en krona, pappersarbetet var enkelt tack vare EU samarbetet.

Nürnberg – utsikt från slottet

Men vi ville vidare till vår slutdestination, Gardasjön i Italien och den lilla orten Torri del Benaco
på sjöns sydöstra strand. När vi kom fram efter 8 timmar var vi ganska trötta på allt bilkörande. Resan
gick bra, i hög fart för det mesta utom utanför större städer. Tyskarna håller fast vid sin “freie Fahrt” på
Autobahn, men i verkligheten är det få och korta sträckor som farten inte är begränsad. Nu på
sommaren är det många vägarbeten igång. Det var häftigt när vi började se mer och mer berg och
ganska speciellt att korsa gränser, först till Österrike och sedan Italien, när vi körde genom
Brennerpasset. På slutet lurade Google maps oss att köra en jättesmal brant väg ner till Gardasjön.
Som tur vad fick vi inga möten – svettigt! Vi bestämde oss genast för att inte ta den vägen tillbaka.

Här kan man njuta

Kvällslugn vid Gardasjön

Härligt bad i sjön!

Väl framme blev vi rikligt belönade. Vårt hotell med pool och utsikt över Gardasjön var till och med
vackrare än på bilderna. Vår lägenhet låg på nedre botten, perfekt för ungarna att springa ut hoppa i poolen närhelst de ville. Att bada i sjön var helt underbart, fint, klart och avsvalkande. Vi gick omkring på byns gator med affärer och restauranger inhysta bland uråldriga murar och hus och besökte också den lilla borgen, Castello Scaligero. Vi hade tänkt ta fler utflykter, bland annat till Verona, men på grund av det varma vädret stannade vi
mest i vår fina badort. En tur till Venedig blev det, vi ville ju att barnen skulle få se denna unika stad.
Tyvärr blev det snudd på outhärdligt i den 35-gradig hettan och vi uthärdade bara några svettiga
timmar där tillsammans med mängder av turister från hela världen.

Vackert men plågsamt varmt i Venedig

Hemfärden gick via Heidelberg där vi stannade en natt och sedan körde vidare till Hamburg. Där handlade vi öl och andra saker vi gillar. Ett tips är kedjan DM som har ett eget miljövänligt märke med schampo, tvål, smink mm. Sedan var det bara en kort resa till Kiel och färjan till Göteborg. Skönt att slippa köra så mycket den dagen! Väl i Göteborg hade vädret hunnit bli lite svalare, vilket vi tyckte var skönt, och hemfärden mot Stockholm kändes snabb, eller var vi lite Autobahnskadade kanske?

Vi var överens om att semestern hade varit lyckad, men bilkörningen var såklart tröttsam. Den här sommaren var ju också väldigt fin att tillbringa i Sverige. (Inte för att jag önskar sånt väder igen med skogsbränder och uteblivna skördar.) Ur miljösynpunkt hade ju tåg varit bättre, kanske blir det tåg nästa gång!